Saturday

PCOS & WANITA GEMUK ???

PCOS adalah sejenis penyakit yang ramai kaum wanita tidak tahu. PCOS banyak berlaku kepada wanita yang mempunyai berat badan yang berlebihan.

Jadi, perhatian untuk wanita yang mempunyai berat badan yang berlebihan!! Anda mungkin tidak tahu tentang penyakit PCOS ataupun lebih dikenali sebagai Polycyctic Ovarian Syndrome.

Artikel :

Polycystic ovary syndrome atau PCOS ini sebenarnya adalah suatu keadaan di mana kilang telur atau ovari pada seseorang wanita menjadi bengkak oleh sebab benih-benih telah terperangkap didalam ovari & tidak boleh menetas pada waktu subur. Maka apabila berlaku keadaan seperti ini lama-kelamaan ovari akan membengkak & menimbulkan berbagai jenis masalah pada wanita tersebut.

Kejadian penyakit ini kian meningkat di kalangan wanita-wanita di Malaysia ke taraf yg membimbangkan krn ia menjejaskan kesuburan & keupayaan mereka utk hamil & melahirkan anak.

Wanita yg gemuk, pusingan haidnya x teratur & tumbuh rambut pd kaki, badan/muka berwaspadalah mungkin anda mengalami masalah kilang ovari bengkak/‘polycystic ovary’.

Tanda-tanda penyakit Polycystic Ovary :

1) Tidak Subur/ mandul - Kebanyakan dari pesakit-pesakit PCOS dtg berjumpa doktor pakar sakit puan sebab sukar hendak hamil walaupun telah lama mencuba. Ada yg tlh beberapa thn berkahwin tetapi masih blm medapat zuriat. Ada yang berjaya mendapat anak pertama & gagal utk hamil lagi selepas itu. Mereka ini mudah meningkat berat badan & seringkali peningkatan ini berlaku secara mendadak.

2) Haid tidak teratur - Tanda yg biasa ialah haid yg x teratur, biasanya lambat dtg haid & kadang- kadang jarak antara haid menjadi begitu jauh sekali sampai hingga 3 @ 6 bln barulah dtg haid yg berikutnya. Ada setengah wanita pula sampai setahun x datang haid.

3) Gemuk - Tanda lain ialah peningkatan berat badan menyebabkan wanita itu gemuk/obese. Seringkali peningkatan berat badan ini berlaku secara mendadak selepas ia berkahwin & pada ketika itu pusingan haid pun menjadi lebih tidak teratur & kesuburan mereka sangat kurang/langsung x subur krn telur x dpt menetas.

4) Darah haid sikit/berpanjangan - Wanita pula mengalami selain drp pusingan haid yg begitu pjg jangka waktunya, ialah perdarahan haid yg mungkin berlaku dgn sedikit sekali, x seperti biasa haid akan keluar dengan sederhana selama seminggu. Tetapi wanita yang mengidap penyakit polycystic ovary akan mengalami haid yg sgt sedikit hanya menitis selama 2 @ 3 hari. Ada juga dikalangan mereka yg mengalami perdarahan yg berpanjangan sampai 15 @ 30 hari tanpa berhenti.

5) Tumbuh rambut - Setengah wanita pula tanda-tanda lain ialah tumbuh rambut pd kaki, tangan, dada, tumbuh misai & janggut. Ini menandakan peningkatan dlm hormon lelaki dlm darah wanita tersebut. Iaitu satu keadaan yg sering berlaku dikalangan pengidap penyakit polycystic ovary.

Bagaimana ia terjadi?

Sebenarnya punca bagi penyakit ini x diketahui. Mungkin satu keadaan semulajadi di mana terdapat kelainan/gangguan pd enzim yg mengawal pembentukan hormon. Oleh itu biasanya jika dikaji paras hormon dlm darah, kita dapati wanita tersebut terganggu dlm hormon kesuburan mereka iaitu tahap hormon FSH (normal), LH – tinggi, hormon estrogen – tinggi, hormon progesterone – rendah, hormon testosterone (iaitu hormon lelaki) – tinggi. Adalah dipercayai bahawa peningkatan berat badan ada kaitan dgn peningkatan hormon testosterone dgn estrogen dlm darah wanita tersebut.

Mungkin ada ciri, pengaruh kebakaan/keturunan dlm penyakit ini. Walau demikian faktor pemakanan iaitu dari segi tabiat & jenis makanan yg mengandungi byk karbohidrat, gula, perisa & pengawet makanan mungkin mempunyai peranan penting dlm kejadian penyakit PCOS.

Faktor stress, tekanan fizikal & mental yg timbul dari suasana tegang dlm perkerjaan & rumah, pergeseran konflik di kalangan keluarga/saudara-mara & dlm kenderaan ketika memandu mungkin juga ada memainkan peranan dlm kejadian penyakit ini.

Jadi, apa tunggu lagi....dapatkan segera set Premium Beautiful Corset anda.... ramai yg mempunyai berat badan berlebihan telah kami bantu & ianya terbukti berkesan....Kami hanya mampu memberi yg terbaik.....selebihnya, anda yg tentukan....

....”Sayangilah diri anda”....


No comments:

Post a Comment